NIFC LOGO
NIFC LOGO
Wilhelm Würfel
1790–1832
BIOGRAM

*6 V 1790 Plaňany (k. Pragi), †23 IV 1832 Wiedeń

Pianista, kompozytor, organista, dyrygent i pedagog.

Pierwsze kroki w dziedzinie muzyki stawiał pod kierunkiem matki, pianistki Walburgi Pelikanovej oraz ojca Josepha Werfla. Szczegóły dotyczące dalszej muzycznej edukacji Würfla są niepewne. Nauczycielem teorii muzyki i kompozycji mógł być Václav Jan Tomášek w Pradze, zaś do dalszej pianistycznej edukacji Würfla przyczynić się miał podobno Jan Ladislav Dusík.

W 1814 roku Würfel wyruszył w podróż artystyczną do Petersburga, a rok później przybył do Warszawy, gdzie osiadł na dłużej. W 1815 spotkał się tutaj z carem Aleksandrem I. W Warszawie Würfel znany był przede wszystkim jako pianista, wykonawca swoich utworów, działał prawdopodobnie także jako prywatny nauczyciel gry na tym instrumencie. Stałą posadę kompozytor otrzymał tutaj dopiero w 1821 r., wraz z chwilą utworzenia Instytutu Muzyki i Deklamacji, gdzie objął stanowisko profesora organów i generałbasu. W Warszawie działał także jako publicysta, życie muzyczne Warszawy relacjonował jako korespondent „Allgemeine musikalische Zeitung”.

Würfel pozostawał w bliskich kontaktach z rodziną Chopinów. Prawdopodobnie udzielał młodemu Fryderykowi nieformalnych wskazówek w zakresie gry na fortepianie.

Od 1824 r. przygotowywał w Pradze premierę swojej opery Rübezahl. Od 1825 r. przebywał już w Wiedniu, gdzie w 1826 r. objął stanowisko wicekapelmistrza Kärtnertortheater. 8 września tego roku zwrócił się ponadto z „Najuniżeńszą prośbą” do cesarza Franciszka I licząc na posadę Hofmusikkapelle, której ostatecznie nie otrzymał.

Najistotniejsze miejsce w jego twórczości zajmuje muzyka fortepianowa. Do naszych czasów przetrwał Koncert fortepianowy Es-dur op. 28. Jest ponadto twórcą fortepianowych rond, fantazji, wariacji, polonezów i innych tańców. Interesującą kompozycję stanowi zbiór preludiów pt. Zbiór exercyi w kształcie preludiów ze wszystkich tonów maior i minor. Na uwagę zasługuje także jego twórczość wokalno-instrumentalna. Popularność w swoim czasie zyskała jego opera Rübezahl  (libr. W. Marsano), skomponował ponadto 3 msze, pieśni, kantaty.